6 χρόνια Ka Business

Άρθρο του Σπύρου Πέγκα στο www.ka-business.gr: Μια άλλη προοπτική προκαλεί η τουριστική ανάπτυξη

Άποψη

Του Σπύρου Πέγκα* ('Ενα κείμενο που εξηγεί την τουριστική ανάκαμψη της Θεσσαλονίκης!)  


 

«Προχθες στο Βελιγράδι είδα μια κυρία που πήγε στο ταχυδρομικό κουτί και έριξε μια καρτ-ποστάλ»,  μου είπε έκπληκτη η Στέλλα του τμήματος τουρισμού του δήμου Θεσσαλονίκης. Την εποχή της  ηλεκτρονικής, ψηφιακής διάδοση των ειδήσεων, πόσο παλαιάς μορφής επικοινωνία μοιάζει να αποτελεί η ταχυδρομική κάρτα;

 

Ενδεχομένως τόσο, όσο συμβατικός μοιάζει ο τρόπος που αντιμετωπίζουν ακόμα πολλοί την προοπτική της τουριστικής ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης. Είναι όλοι αυτοί που νομίζουν ότι αυτό που κάνανε πάντα, δηλαδή η παρουσία σε εκθέσεις, τα ταξίδια εξοικίωσης με τον ΕΟΤ, οι γενικοί έντυποι χάρτες, είναι τα εργαλεία εκείνα που αρκούν για μια ολοκληρωμένη τουριστική πολιτική.

Η Θεσσαλονίκη, όμως, έκανε τα τελευταία χρόνια τη διαφορά και μπήκε στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, επειδή ακριβώς κάποιοι άρχισαν να σκέφτονται διαφορετικά και σταμάτησαν να ..στέλνουν καρτ ποστάλ! 

 

Στο δήμο Θεσσαλονίκης προσπαθούμε εδώ και καιρό στα κείμενά μας να βρούμε λεκτικούς πρσδιορισμούς, που να αντικαταθιστούν τη λέξη 'τουρίστας' με νέες και πιο φιλικές. Ίσως επισκέπτης να είναι η κατάλληλη στα ελληνικά. Που σημαίνει ότι δέχεσαι κάποιον στο σπίτι σου. 'Εντοπιότητα για όλους', είναι, άλλωστε, και το νέο δόγμα της τετραετούς τουριστικής στρατηγικής της πόλης της Κοπενχάγης. Το γεγονός ότι τα τελευταια δύο χρόνια ως νουμερο ένα πλεονέκτημα της πόλης της Θεσσαλονίκης στις έρευνες της Ένωσης Ξενοδόχων είναι οι άνθρωποι της, προσδίδει μια σημαντική δυναμική στην πόλη. Η ανάδυση του πολυπολιτισμικού παρελθόντος της πόλης, η πόλη που αναπνέει και ζει όλο το εικοσιτετράωρο, οι γεμάτοι κόσμο, ασφαλείς δρόμοι της, η νεολαία που γεμίζει τους χώρους αναψυχής ('liveable  city'), η φιλικότητα των κατοίκων προς τους ξένους, η πόλη που περπατιέται ( 'walkable city'), οι χαλαροί ρυθμοί της είναι τα μεγάλα πλεονεκτήματα της πόλης για τον επισκέπτη, που συνήθως έρχεται από ένα έντονο, ανταγωνιστικό και αγχώδες οικονομικοκοινωνικό περιβάλλον.

 

'Εγώ εδώ και δυο χρόνια δεν χρησιμοποιώ ποτέ τον χαρακτηρισμό city-break για τη Θεσσαλονίκη. Ούτε κάνω πια κλασσικούς διαχωρισμούς corporate - leisure, που κάνουν κάποιοι παραδοσιακοί ξενοδόχοι', είπα σε μια πρόσφατη ομιλία μου.

Το 2016 τα σαράντα από τα πενήντα δυο Σαββατοκύριακα η πόλη ήταν sold out. Δεν υπήρχε δωματιο ελεύθερο. Πόσο ακόμα να μιλάμε με παραδοσιακούς όρους και να μην αλλάζουμε το μίγμα-καραμέλα του city-break προορισμού;

 

Το Τελ-Αβίβ για παράδειγμα στηρίζει τον εισερχόμενο τουρισμό του στην κουλτούρα των start-up  εταιρειών και το φιλικό του κλίμα προς την καινοτομία. Δεν έχει - για ευνόητους λόγους ασφαλείας δηλαδή- αναπτύξει τουρισμό με την κλασσική έννοια. Αντίστοιχους στόχους έχει και η πόλης της Θεσσαλονίκης. Η πρωτοβουλία της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας για τη Θεσσαλονίκη ως εναν προορισμό φιλικό στην καινοτομία, που παρουσιάζεται σε κάθε 'Διπλωματία Πόλεων' του δήμου Θεσσαλονίκης κινείται προς μια παρόμοια κατεύθυνση.  Η πρωτοβουλία 'Study in Thessaloniki - Σπούδασε στη Θεσσαλονίκη' , μια συνεργασία-πρότυπο δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με τη συμμετοχή των δημοσίων πανεπιστημίων και των ιδιωτικών σχολών λειτουργεί συμπληρωματικά στην προηγουμενη δράση. Ακόμα, η δυναμική της δημιουργικής κοινότητας της πόλης (οι περιηγήσεις 'Handpeak', για παράδειγμα σε ανάλογα σημεία ενδιαφεροντος ενθουσιάζουν τους επισκέπτες των δημοσιογραφικών αποστολών ή των ταξιδιών εξοικίωσης που οργανώνει ο δήμος.) συμβάλει στην ανάδειξη του τοπικού ανθρώπινου ταλέντου ως το σημαντικότερο στοιχείο της πόλης μας.

 

Αυτό το μήνα το  Γραφείο Συνεδριακού Τουρισμού της πόλης  είχε τα πρώτα αιτήματα από Πολωνία και Κύπρο για το Γαστρονομικό Φεστιβάλ της πόλης (Τhessaloniki Food Festival). Μετά από έξι χρόνια εδραίωσης του Φεστιβάλ στην πόλη ξεκινάμε να στηρίζουμε την καμπάνια #oriste, μια ιδιωτική πρωτοβουλία μιας επιχείρισης από τη Θεσσαλονίκη, που στόχο έχει να βγάλει στο εξωτερικό με συντεταγμένο τρόπο τη γαστρονομική κουλτούρα της πόλης και της περιοχής μας. Δημιουργούμε το τοπικό 'Καλάθι Προϊοντων Θεσσαλονίκης', όπου εδέσματα και πρωτες υλες τοπικών επιχειρήσεων δημιουργούν μια σειρά βασικών υλικών με τα οποία οι chef της Θεσσαλονίκης θα μαγειρευουν στο εξωτερικό σε οργανωμένα γευματα γευσιγνωσίας. Στη φετινή Detrop και πιο συγκεκριμένα την Δευτέρα 6 Μαρτίου θα ανακηρύξει ο δήμος Θεσσαλονίκης τους τρεις πρώτους σεφ - πρεσβευτές της πόλης. Στη συνέχεια στις 9 Μαρτίου θα παρουσιάσει όλη αυτην την γαστρονομική παράδοση και κουλτούρα της πόλης στο Βερολίνο, στο πλαίσιο της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής τουριστικής έκθεσης, της ΙΤΒ.

 

Ο βασικός στόχος της δημοτικής πολιτικής στο τομέα του τουρισμού είναι η μεγέθυνση του κοινωνικού μερίσματος της τουριστικής ανάπτυξης. Δηλαδή, όλο και πιο πολλοί δημότες να ωφελούνται από την αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού στην πόλη μας. Το έσοδο απο καθαρό τουριστικό-οικονομικό, να γινει κοινωνικό-οικονομικό. Για το σκοπό αυτό θα συνεργαστούμε με τις παγκόσμιες πλατφόρμες ενοικίασης κατοικιών για τουριστικούς σκοπούς. Προσβλέπουμε στην 'οικονομία του διαμοιρασμού' ως το δρόμο προς την αποκέντρωση του τουρισμού της πόλης και τη διάχυση του τουριστικού εισοδήματος προς τα κάτω.  

 

Τέλος, το 2017,  παγκόσμια χαρακτηρισμένη χρονιά της τουριστικής αειφορίας σκοπεύουμε να ευαισθητοποιήσουμε περαιτέρω τους υποδοχείς επισκεπτών.

Η ασφάλεια που υπάρχει στην πόλη, το μεγάλο παραθαλάσσιο μέτωπό της, η εγγύτητα των άλλων σημείων ενδιαφέροντος είτε ένα μοναδικό μουσείο, Βεργίνα και Πέλλα, είτε μια παραλία, Χαλκιδική και Πιερία, είτε μια δίημερη διαφορετική και μοναδική περιπέτεια, Άγιο Όρος, Όλυμπος ή Σκόπελος θα συμβάλουν στη δημιουργία μιας family friendly  πόλης, μια πόλη φιλική προς την οικογένεια. Πολιτικές βιώσιμης και αειφόρας διαχείρισης μαζί με την ολοκληρωμένη πολιτική μιας πόλης που σέβεται τον ικογενειακό χαρακτήρα αλλά και την  ξεχωριστη προσωπικότητα του κάθε επισκέπτη θα προσδώσουν ποιοτικά στοιχεία στη διαχείριση του εισερχόμενου τουρισμού και θα επιφέρουν αντιστοιχα ποιοτικά οφέλη στη Θεσσαλονίκη.


*Ο κ. Πέγκας είναι  αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης

 


Από: ka-business.gr

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία "Άποψη"
Κοινοποίησε