Η συμφωνία των Πρεσπών: Τι γίνεται με το brand name «Mακεδονία»;

Άποψη

  Άρθρο της Στέλας Βαλάνη, Δικηγόρος παρ Άρειο Παγω και πολιτεύτρια ΑΝΕΛ Β Θεσσαλονίκης, στην έντυπη έκδοση του ka-business.gr περιοδικό «ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ» Νοεμβρίου.  


 

Η συμφωνία των Πρεσπών σήμανε συναγερμό για τις επιχειρήσεις της χώρας μας, καθότι η επικύρωσή της επάγεται πλήθος συνεπειών τόσο για αυτές όσο και για την οικονομία της χώρας γενικότερα.

Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις των δύο χωρών θα αποδυθούν σε αγώνα δρόμου για το ποια θα προλάβει να κατοχυρώσει στις διεθνείς αγορές το brand name «Mακεδονία», αφού με την ολοκλήρωση της συμφωνίας, το θέμα των εμπορικών σημάτων με τον όρο «Μακεδονία» πρέπει να διευθετηθεί από ειδική επιτροπή σε διάστημα 3 ετών. Με λίγα λόγια δηλαδή, αφενός αφήνεται η επιχειρηματική μας κοινότητα στο έλεος της τύχης της αφού δεν διασφαλίζονται εκ των προτέρων τα συμφέροντα που απορρέουν από την μέχρι σήμερα αποκλειστική χρήση του όρου «Μακεδονικός» και αφετέρου κανείς δεν εγγυάται τόσο τη διεθνή κατοχύρωση της ονομασίας προέλευσης όσων ελληνικών προϊόντων φέρουν το διακριτικό όρο «Μακεδονικός/ή/ό», όσο και την προστασία των προϊόντων αυτών ως προϊόντα γεωγραφικής ένδειξης ή ονομασίας προέλευσης στις αγορές του εξωτερικού.

Όσοι δεν είχαν φροντίσει να κατοχυρώσουν την ονομασία προέλευσης ή δεν είχαν βάλει γεωγραφική ένδειξη στις εξαγωγές τους θα βρεθούν αντιμέτωποι με το «τέρας» της γραφειοκρατίας, και μάλιστα με υψηλό κόστος. Όσοι πάλι χρησιμοποιούσαν τη λέξη «Μακεδονία» ως εμπορικό σήμα στο προϊόντα τους, με την επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών, θα πρέπει να αγωνιστούν για να το διασφαλίσουν. Μέχρι σήμερα από τις 4.000 ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα δεν έχει κατοχυρώσει ούτε μία επωνυμία στη διεθνή αγορά, σε αντίθεση με δύο εταιρείες των Σκοπίων, ενώ μόνο 24 είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν κατοχυρώσει επωνυμία στην ευρωπαϊκή αγορά. 

 

Για την κατοχύρωση του σήματος ή της επωνυμίας στην ευρωπαϊκή αγορά, οι εταιρείες πρέπει να υποβάλουν τον σχετικό φάκελο στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας του Αλικάντε της Ισπανίας (EUIPO), και για τη διεθνή αγορά στο γραφείο WIPO της Γενεύης. Το κόστος για την πρώτη περίπτωση ανέρχεται σε 2.000 ευρώ, πλέον των τόκων, και για τη δεύτερη τις 8.000 ευρώ. Αν μια εταιρεία έχει 10 κωδικούς προϊόντων, πρέπει να κάνει 10 ξεχωριστές κατοχυρώσεις, με αποτέλεσμα το κόστος να πολλαπλασιάζεται.

 

Η συμφωνία των Πρεσπών βρίσκει απροετοίμαστες τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες 15 χρόνια τώρα βρίσκουν συνεχώς μπροστά τους στις διεθνείς αγορές εταιρείες των Σκοπίων, που χρησιμοποιούν παραπλανητικές ετικέτες, προκαλώντας σύγχυση στους καταναλωτές.

 

Ο χρόνος, πάντως, δεν είναι σύμμαχος των ελληνικών εταιρειών, καθώς η ολοκλήρωση της διαδικασίας κατοχύρωσης σήματος κυμαίνεται από 3 έως 18 μήνες σε κανονικές συνθήκες. Στην παρούσα συγκυρία, όπου στα ευρωπαϊκά και διεθνή γραφεία θα σπεύσουν για τον ίδιο λόγο και οι εταιρείες των Σκοπίων, ο χρόνος μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερος.

 

Για όσες εταιρείες δεν προλάβουν να κατοχυρώσουν μέχρι την ολοκλήρωση της συμφωνίας των Πρεσπών, τα πράγματα θα είναι εξαιρετικά δύσκολα, αφού θα πρέπει να τεκμηριώσουν το αίτημά τους, όταν οι εταιρείες της γειτονικής χώρας θα έχουν σίγουρα διασφαλίσει τον όρο «Β. Μακεδονία», που για εμπορικά προϊόντα στη διεθνή αγορά δεν είναι και τόσο ευδιάκριτο από το «Μακεδονία» για τους καταναλωτές.

 

Για την κατοχύρωση σήματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, από τη στιγμή που υποβάλλεται ο φάκελος, σε διάστημα ενός μήνα δημοσιεύεται η κατοχύρωση. Κάθε τρίτο πρόσωπο που πιστεύει ότι η κατοχύρωση δεν πρέπει να γίνει, πρέπει να υποβάλει τις αντιρρήσεις του σε διάστημα τριών μηνών. Μετά την άπρακτη παρέλευση των τριών μηνών, το σήμα κατοχυρώνεται. Για την κατοχύρωση ενός σήματος στη διεθνή αγορά, ο χρόνος για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι 18 μήνες.

 

Στο πλαίσιο της Συμφωνίας των Πρεσπών οι επιχειρήσεις θα κληθούν να αλλάξουνε επωνυμίες και σήματα, μόλις διαπιστωθεί πως αυτά προκαλούν σύγχυση ως προς τη «Μακεδονική» εθνικότητα και προέλευση. Οι επιχειρήσεις αυτές, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες των οποίων εξάγονται στην Ε.Ε., στον Καναδά, τις ΗΠΑ αλλά και αλλού, θα κληθούν αύριο να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους με δικά τους χρήματα στα δικαστήρια προκειμένου να αποδεικνύουν το αυταπόδεικτο. Ότι δηλαδή τα προϊόντα τους δεν έχουν καμία σχέση με τα προϊόντα προέλευσης των βορείων γειτόνων μας!

 

Η μη θέση, είναι θέση στη συγκεκριμένη περίπτωση. Είναι θέση ενάντια στα συμφέροντα των επιχειρήσεων και των παραγωγών Ελληνικών προϊόντων με τον επιθετικό προσδιορισμό Μακεδονικός/ή/ό. Το ποια είναι η Μακεδονία το έχει γράψει η ιστορία με το αίμα των προγόνων μας. Η Μακεδονία είναι μία και είναι ελληνική.

 

 


Από: www.ka-business.gr

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία "Άποψη"
Κοινοποίησε