Τοποθέτηση του Κων/νου Ζέρβα για την πορεία, λειτουργία και προοπτική του ΟΑΣΘ

Άποψη

«Η πόλη βιώνει καθημερινά το χειρότερο της εφιάλτη στο κυκλοφοριακό. Η πόλη έχει μείνει πολύ πίσω στο συγκεκριμένο τομέα», δήλωσε ο κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας στη συνεδρίαση του Δήμου Θεσσαλονίκης με θέμα: Ενημέρωση για την πορεία, λειτουργία και προοπτική του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης από το Διοικητικό του Συμβούλιο.  

 Ο κ. Κων/νος Ζέρβας, Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Θεσσαλονίκης
Ο κ. Κων/νος Ζέρβας, Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Θεσσαλονίκης

«Έχω ζητήσει πολλές φορές να γίνει η σημερινή συζήτηση. Και συγκεκριμένα από τον Αύγουστο του 2016, πριν αναλάβει η συγκεκριμένη διοίκηση γιατί ήδη είχε αρχίσει να διαφαίνεται το πρόβλημα που υπάρχει με τη λειτουργία του μοναδικού μέσου μαζικής μεταφοράς στη πόλη μας.

Θα έλεγα ότι χρειαζόταν κουράγιο από την Κυβέρνηση για να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα με έναν γενναίο τρόπο. Θεωρώ ότι η προηγούμενη κατάσταση δεν πήγαινε άλλο, η κατάσταση ήταν δύσκολη αλλά πέρα από τις αποφάσεις, ο κόσμος θέλει να δει προγραμματισμό, έργα και μια καλύτερη επόμενη μέρα.

Σήμερα δυστυχώς μας παρουσιάσατε μόνο τι παραλάβατε και η πρόταση σας για το μέλλον ήταν μία πρόταση 2 λεπτών. Εγώ θα ήθελα να σταθώ στο μέλλον. Πρέπει να ξέρουμε τι να περιμένει ο κόσμος για την επόμενη μέρα».

ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ - ΣΤΑΣΕΙΣ - ΔΙΠΛΟΠΑΡΚΑΡΙΣΜΑΤΑ

«Σε σχέση με το κυκλοφοριακό η πόλη μας έχει πολλά άλλα θέματα που δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον ΟΑΣΘ. Για παράδειγμα οι λεωφορειολωρίδες που είναι στην ευθύνη του Δήμου μας και της Τροχαίας.

Η χρήση των λεωφορειολωρίδων γίνεται και από ΙΧ και ταξί. Οι ουρές των ταξί στο κέντρο της πόλης. Η κατάσταση των στάσεων των λεωφορείων, που είναι στην ευθύνη του Δήμου μας και των υπόλοιπων δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος, βρίσκονται εδώ και πολύ καιρό σε πολύ κακή κατάσταση. Όλα τα διπλά λεωφορεία διασχίζουν χωρίς λόγο το κέντρο της πόλης. Επιβαρύνουν την κυκλοφορία και την ατμόσφαιρα. Όλα αυτά έχουν να κάνουν με έναν σωστό σχεδιασμό από τον ΟΣΕΘ και με μέσα και τα χρήματα που σήμερα ήδη διαθέτουμε.

Επειδή είναι καλό να διατυπώνονται θέσεις και όχι μόνο κριτική, είχα προτείνει να δημιουργηθούν θέσεις για τα λεωφορεία στις παρυφές της πόλης και η συγκοινωνία στο κέντρο της πόλης να γίνεται με μικρά λεωφορεία σε τακτά διαστήματα».

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ - ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

«Σε όλες τις μικρές ελληνικές πόλεις της επαρχίας οι δημόσιες συγκοινωνίες παρέχονται από ιδιωτικούς φορείς, τα γνωστά Κοινά Ταμεία Εκμετάλλευσης Αστικών Λεωφορείων, ΚΤΕΑΛ (εξαιρουμένων τριών νησιών των Δωδεκανήσων με δημοτική συγκοινωνία), και το κόστος της λειτουργίας των υπηρεσιών καλύπτεται χωρίς κρατικές αποζημιώσεις. Μόνες εξαιρέσεις αποτελούν οι μεγάλες αστικές περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Αττικής για τις οποίες ισχύει επιδότηση του πραγματικού κόστους μετακίνησης, ώστε το εισιτήριο να είναι πολύ πιο φθηνό για τον επιβάτη.

 Σε πολλές από τις υπόλοιπες πόλεις της χώρας μας τα κόμιστρα είναι ακριβότερα προς τον επιβάτη. Στις 2 μεγάλες πόλεις το κράτος, δηλ. ο μέσος φορολογούμενος επιβαρύνεται την επιδότηση ενός φθηνότερου εισιτηρίου. Είναι καλό η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη να έχουν φθηνότερο εισιτήριο αλλά αυτό δεν ξέρω πόσο δίκαιο είναι για το μέσο Έλληνα πολίτη...».

ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ: ΙΔΙΩΤΕΣ Ή ΔΗΜΟΣΙΟ

«Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1370 του 2007 παρέχει ένα γενικό πλαίσιο ρύθμισης της αγοράς των δημοσίων συγκοινωνιών. Βάσει αυτού, οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι δυνατό να παρέχονται από φορείς που ανήκουν είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Με βάση αυτό πρέπει να πορευτούμε.

Οι ιδιώτες πάροχοι φαίνεται πάντως εντός και εκτός Ελλάδας να είναι πιο αποτελεσματικοί και λειτουργούν με χαμηλότερο κόστος».

ΕΣΟΔΑ - ΕΛΕΓΧΟΙ

«Τα έσοδα καταρρέουν: Μέχρι πριν κάποιους μήνες ο ΟΑΣΘ είχε περίπου 5 εκ. ευρώ το μήνα έσοδα, σήμερα τα έσοδα έπεσαν στα 4 εκ. ευρώ.

Τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών για την περίοδο 1/9/16 έως 31/12/16 ήταν 21.059.000 Ευρώ ενώ για την αντίστοιχη περίοδο 1/9/17 έως 31/12/17 έπεσε στα 17.536.00 Ευρώ.

Οι έλεγχοι για λαθρεπιβάτες που είχαν γίνει από 1/9/16 έως 1/1/17 απέδωσαν 24.635 πρόστιμα, από αυτά πληρώθηκαν τα 6.417 και εισπράχθηκαν 301.080 Ευρώ. Ενώ το αντίστοιχο διάστημα 1/9/17 έως 31/1/18, με το νέο καθεστώς, τα πρόστιμα που βεβαιώθηκαν ήταν 1223, πληρώθηκαν τα 217 και εισπράχθηκαν μόλις 11.070 Ευρώ.

Αυτό σημαίνει ή ότι όλοι είναι εξαιρετικά νομοταγείς ή ότι δεν γίνεται κανένας έλεγχος.

Σε κάθε περίπτωση πάντως αυτή η κατάσταση επιβαρύνει τον προϋπολογισμό της διοίκησης του ΟΑΣΘ και τα έσοδα του, τα οποία θα βοηθούσαν σε πολύ μεγάλο βαθμό να έχουμε καλύτερες συγκοινωνίες».

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ - ΕΠΙΣΚΕΥΗ

«Αναφέρθηκε και από τους άλλους συναδέλφους ότι σε καθημερινή βάση πολλά λεωφορεία βγαίνουν στους δρόμους σε κακή κατάσταση, μίλησαν για την ηλικία των λεωφορείων, για τοπ όριο των 20 ετών ζωής το οποίο θέλετε να αυξηθεί. Στα 23 έτη, στα 25; Μας φέρατε ως Διοίκηση του ΟΑΣΘ τη συνεργασία με την ΕΛΒΟ. Διερωτώμαι αν υπάρχει γραπτή συμφωνία με την ΕΛΒΟ ή απλά είναι μια εσωτερική συνεννόηση.

Να σας θυμίσω ότι με την ΕΛΒΟ είχε συνεργαστεί και παλαιότερα ο ΟΑΣΘ, το 2015, και με βάση την πληροφόρηση που έχω, 42 λεωφορεία τύπου Scania είχαν παραδοθεί τότε και επέστρεψαν το 2017 ενώ η συντήρηση τους δεν είναι και η καλύτερη δυνατή, έχουν ξανά ραγίσματα και άλλα προβλήματα.

Πόση ασφάλεια νιώθετε ως διοίκηση μη έχοντας μη μόνιμη συνεργασία με εξωτερικά αξιόπιστα συνεργεία, ώστε τα λεωφορεία να είναι σε θέση να βγαίνουν κάθε μέρα στους δρόμους και να αποδίδουν».

ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ - ΑΣΦΑΛΕΙΑ

«Θα ήθελα να δω τι γίνεται με το θέμα της καθαριότητας. Όλοι έχουμε την εικόνα των μη καθαρών και δύσοσμων λεωφορείων. Δεν γνωρίζω επίσης τι γίνεται με το θέμα της ασφάλειας και των μικροκλοπών.

Το μήνα Οκτώβριο είχαν καταγραφεί περίπου 1000 απόπειρες μικροκλοπής από σπείρες που λυμαίνονται τα ασφυκτικά γεμάτα οχήματα της ώρες της αιχμής. Οι κάμερες στα λεωφορεία μπορούν να καταγράφουν την κίνηση για πιθανές εγκληματικές ενέργειες;»

ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ

«Η τηλεματική, η οποία ήταν το καμάρι του ΟΑΣΘ, είχε βραβευθεί και πολλές πόλεις την μιμήθηκαν, πλέον υπολειτουργεί. Δεν μπορεί πλέον να ενημερώσει σωστά τους πολίτες, επομένως πρέπει να δει η Διοίκηση τους τρόπους συντήρησης της».

ΜΙΚΡΟΜΕΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΟΑΣΘ

«Με τους μικρομετόχους τι γίνεται; Είχαν ένα μέρισμα 3.500 ευρώ ετησίως από το οποίο γινόταν παρακράτηση 10% στο αποθεματικό για ανανέωση του στόλου, με το φόρο και τον ΕΦΚΑ που καλούνται να καταβάλουν σήμερα, βάζουν και από την τσέπη τους, κάτι που πρέπει να δείτε πλέον με μεγαλύτερη συμπάθεια ώστε να μην έχουν τουλάχιστον ζημία. Οι περισσότεροι μάλιστα δεν είναι και υπάλληλοι του ΟΑΣΘ. Μια αριστερή κυβέρνηση και διοίκηση πρέπει να είναι φιλικότερη απέναντι σε μια τέτοια κατηγορία συμπολιτών μας που ταλαιπωρούνται εξαιτίας αυτής της ιδιοκτησιακής αλλαγής».

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΥΓΕΙΑ

«Από τον Αύγουστο του 2016 ο ΟΑΣΘ έχει μπει στο δημόσιο λογιστικό σύστημα. Όλες οι αποφάσεις και συμβάσεις του θα πρέπει να αναρτώνται στη «Διαύγεια». Αυτό συμβαίνει με τον ΟΑΣΘ;

Επίσης να ενημερωθούμε με ποιον τρόπο γίνονται οι όποιες προσλήψεις σήμερα σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ;

Θέλω να πιστεύω ότι γίνονται να γίνονται με αξιοκρατικά κριτήρια. Είναι πολλά τα θέματα που μπορούμε να συζητήσουμε για τον ΟΑΣΘ. Η μεγάλη μου ελπίδα είναι να αποκτήσει αυτή η πόλη πραγματικά ένα δίκτυο συγκοινωνιακών μέσων που της αξίζει. Θέλω να πιστεύω το '20 με '21 θα έχουμε το Μετρό, το '19 θα έχουμε τις θαλάσσιες αστικές συγκοινωνίες όπως έχει εξαγγελθεί.

Αλλά και εσείς να έχετε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, μέχρι το '19 που θα παραδώσετε τη Διοίκηση του ΟΑΣΘ, ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα για να μπορέσουν όλα αυτά μαζί να δώσουν την εικόνα μιας σύγχρονής ευρωπαϊκής μητρόπολης».

 


Από: www.ka-business.gr

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία "Άποψη"
Κοινοποίησε