Το 9% των Ελλήνων διαβάζουν βιβλία. Περισσότερες είναι οι γυναίκες

Τέχνη και Πολιτισμός

  Η Όλγα Λιάρατζη , συγγραφέας του best seller «Όταν δάκρυσε ο Βόσπορος» , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας μιλά για την επίδραση της Σιμόν ντε Μποβουάρ στην Ευρώπη και την Ελλάδα  , για τη σχέση του ανθρώπου με το ιστορικό γίγνεσθαι , για τους ...μαγικούς αριθμούς 6 και 9 αλλά και για τη νέα της δουλειά:  

Δεν υπάρχει γυναικεία γραφή, λέει η Όλγα Λιάρατζη με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας
Δεν υπάρχει γυναικεία γραφή, λέει η Όλγα Λιάρατζη με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας

 

"Οι ηρωϊδες μου προσπαθούν να κερδίσουν την ευτυχία και την καταξίωση μέσα από ανυπέρβλητα εμπόδια εξωτερική ή και εσωτερικά. Χαρακτηρίζονται από θάρρος και αποφασιστικότητα στη διεκδίκηση όσων επιδιώκουν , είναι συναισθηματικά ευάλωτες, ερωτεύονται με πάθος την ίδια τη ζωή και όσα αυτή απλόχερα τους χαρίζει και δικαιώνονται επειδή διαθέτουν ηθικό μεγαλείο και εσωτερική δύναμη. Οι ρόλοι θύματος- θύτη εναλλάσσονται μέχρι να οδηγηθεί ο αναγνώστης στην κάθαρση. Οι ηρωϊδες των μεγάλων τραγικών ποιητών μας μάς όπλισαν με αρχέτυπα παγκόσμιας εμβέλειας»    

Η Όλγα Λιάρατζη , συγγραφέας του best seller «Όταν δάκρυσε ο Βόσπορος» , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας μιλά για την επίδραση της Σιμόν ντε Μποβουάρ στην Ευρώπη και την Ελλάδα  , για τη σχέση του ανθρώπου με το ιστορικό γίγνεσθαι , για τους ...μαγικούς αριθμούς 6 και 9 αλλά και για τη νέα της δουλειά:

 

- Πιστεύετε πως υπάρχουν ακόμη στερεότυπα γύρω από το γυναικείο φύλο τόσο στην Εκπαίδευση όσο και στον επαγγελματικό χώρο;

 

Στην Ελλάδα, όπως και στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια με την επίδραση των έργων της Σιμόν ντε Μποβουάρ και του Μισέλ Φουκώ για τους έμφυλους ρόλους και τη σεξουαλικότητα  αρχίσαμε να διαχωρίζουμε το βιολογικό από το κοινωνικό φύλο. Το δεύτερο κατασκευάζεται από την κοινωνία και διαφοροποιείται στο χώρο, τον χρόνο και το πολιτισμικό πλαίσιο. Έτσι άνδρες και γυναίκες στη Δυτική κοινωνία μοιράζονται εξίσου τις υποχρεώσεις στο σπίτι, στην εργασία και την οικογένεια, κάτι που δεν ισχύει στις ανατολικές κοινωνίες  που οι ρόλοι είναι σαφώς διακριτοί. 

Η Παιδεία μπορεί και πρέπει να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων και στερεοτύπων και στην υιοθέτηση ισότιμων ρόλων και από τα δύο φύλα.

Για την Όλγα Λιάρατζη  όρος «γυναικεία λογοτεχνία», ισχύει μόνο όταν γράφεται από γυναίκες  για γυναίκες αποκλειστικά. Δηλαδή αντλεί η λογοτεχνία τα θέματά της μόνο από όσα απασχολούν τη γυναίκα σήμερα, κάτι που είναι σπάνιο γιατί στη λογοτεχνία, μάς ενδιαφέρει γενικά ο άνθρωπος και το τραύμα του, τα αδιέξοδά του, τα ηθικά του διλήμματα, οι συγκρούσεις του με το  κοινωνικό περιβάλλον και οι προσωπικές του ήττες τόσο σε επίπεδο ιδεολογικό όσο και ηθικό...

Οι...μαγικοί αριθμοί 6 και 9

«Αν και οι τελευταίες έρευνες αναγνωστικής συμπεριφοράς του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, δείχνουν ότι οι γυναίκες διαβάζουν περισσότερο από τους άνδρες με διαφορά έξι μονάδων, οι άνθρωποι που διαβάζουν περισσότερα από εννέα βιβλία τον χρόνο στην Ελλάδα, δεν ξεπερνούν το 9%. Οι γυναίκες διαβάζουν περισσότερο μυθιστόρημα, αλλά και νουβέλες ή διηγήματα , ενώ οι άνδρες πολιτική ιστορία, δοκίμιο , κοινωνιολογικές  μελέτες , αλλά και μυθιστόρημα. Το αισθηματικό μυθιστόρημα διαβάζεται κυρίως από γυναίκες».

Το επόμενο βιβλίο της Όλγας Λιάρατζη , αναφέρεται στη Θεσσαλονίκη του Ύστερου Μεσοπολέμου:

«Σ αυτό γίνεται μια προσπάθεια να παντρέψω το ιστορικό μυθιστόρημα με τον μαγικό ρεαλισμό. Ξεκινά λίγο πριν ανεβεί στην εξουσία ο Μεταξάς και τελειώνει με το τέλος του πολέμου, όταν φεύγουν οι Γερμανοί. Το πρόβλημά μου ήταν να προσεγγίσω το ιστορικό πλαίσιο όσο πιο αντικειμενικά γινόταν, καθόσον ο εμφύλιος πόλεμος ξεκινά το 1943 κατά τη διάρκεια ακόμα της κατοχής.

Πιστεύω πως κάθε εποχή έχει τις δικές της ιδιομορφίες. Ο άνθρωπος βρίσκεται πάντοτε μπροστά σε προκλήσεις που έχουν να κάνουν με την εποχή που ζει. Η σχέση μαζί της καθορίζει το ποιόν του, τον προσωπικό του αγώνα και τα κοινωνικά του οράματα. Δεν μπορώ να φανταστώ ανθρώπους έξω από το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο το οποίο ζουν. Μας διαμορφώνει και το διαμορφώνουμε . Αυτή ακριβώς τη σχέση του ανθρώπου με το ιστορικό γίγνεσθαι θέλω να δείξω  στα βιβλία μου και γι αυτό επιλέγω το συγκεκριμένο είδος μυθιστορήματος".

 


Από: ka-business.gr

Περισσότερα άρθρα στην κατηγορία "Τέχνη και Πολιτισμός"
Κοινοποίησε