«Ο Μέγας Αλέξανδρος με την οικογένειά του είναι θαμμένοι στους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας». Αυτή η διαπίστωση μετά από τιςιστορική έρευνα πολλών δεκαετιών , αποτελεί και τον τίτλο του τελευταίου βιβλίου του αείμνηστου Τριαντάφυλλου Παπαζώη ,το οποίο παρουσιάστηκε στο Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας, τον Ιανουάριο του 2018.
Ο συγγραφέας αφού κάνει μια ενδελεχή αναφορά σε ιστορικές πηγές , αμφισβητεί πως «τα οστα του τάφου ΙΙ (στη Βεργίνα) δεν ανήκουν στον βασιλιά Φίλιππο Β και στην τελευταία του γυναίκα, την Κλεοπάτρα».
Ερμηνεύοντας ένα προς ένα τα ευρήματα του τάφου ΙΙ (την τοιχογραφία του κυνηγιού, το θώρακα, το σπαθί και άλλα), ο συγγραφέας οδηγείται στο εξής συμπέρασμα:
«Παράλληλα με τις επισημάνσεις αυτές ( που αναφέρονται στο βιβλίο) η λεπτομερής μελέτη των αρχαίων ελληνικών πηγών όσον αφορά τη σχέση τους με τους τάφους, και τα κτερίσματα των νεκρών καθώς και τα συμπεράσματα ανθρωπολόγων καθηγητών για τη διάπλαση του σκελετού (αυτόν που θεωρείται ότι ανήκει στον Φίλιππο) , τα φυσιογνωμικά γνωρίσματα και την ηλικία των οστών οδηγούν στο συμπέρασμα-όσο και αν αυτό θεωρηθεί τολμηρό-ότι στον επίμαχο τάφο ΙΙ καθώς και στον τάφο ΙΙΙ επανατάφηκαν αντίστοιχα μετά το 274 πΧ από τον Αντίγονο Γονατά , ο Μέγας Αλέξανδρος με τη βασίλισσα Ρωξάνη, ενώ στον τάφο ΙΙΙ, ο δωδεκάχρονος γιος του , Αλέξανδρος Δ»
«Όποιος θέλει να δει και να υμνήσει τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου , πρέπει να ψάξει σε δύο ηπείρους
Αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι τώρα δεν έχει γίνει καμία μελέτη DNA του γενετικού υλικού που περιέχει ο τάφος του Φιλιππου, και σύμφωνα με πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί μόλις πριν μερικούς μήνες μια ελληνίδα καθηγήτρια στη Μεγάλη Βρετανία, φαίνεται πως βρίσκεται σ αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση.
Αν και τα συμπεράσματα του Τριαντάφυλλου Παπαζώη μοιάζουν σχεδόν …απίστευτα, έχει ενδιαφέρον η τοποθέτηση της διακεκριμένης ακαδημαϊκού Ελήνης Γλύκατζη Αρβελέρ στη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου:
“Ας μιλήσουμε ιστορικά. Η Αρχαιολογία, άλλωστε, είναι υπηρέτις της Ιστορίας. Γιατί ο Αλέξανδρος να είναι στην Αλεξάνδρεια, όταν ξέρουμε ότι η σορός του πέρασε από τη Δαμασκό και από το Τριπαράδεισο της Συρίας (σ.σ. όπου το 321 π.Χ. έγινε η Συμφωνία για την δεύτερη διαίρεση της αυτοκρατορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου). Δεν είχε λόγο να πάει εκεί αν κατευθυνόταν προς την Αλεξάνδρεια. Εξ ου και πιστεύω ότι πήγε στη Μακεδονία. Και επικαλούμαι και ένα επίγραμμα του ήσσονα Μακεδόνα ποιητή Αδαίου (σ.σ.: επιγράμματά του περιλαμβανόταν στην ανθολογία Στέφανος του Μελεάγρου και ποιήματα στην περίφημη Παλατινή Ανθολογία): Όποιος θέλει να δει και να υμνήσει τον τύμβο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, πρέπει να τον ψάξει σε δύο ηπείρους. Περιμένω απάντηση επιστημονική στην