Αρχική Νέα - Επικαιρότητα Εκπαίδευση Έρχεται στα ελληνικά σχολεία η ρομποτική αρχιτεκτονική

Έρχεται στα ελληνικά σχολεία η ρομποτική αρχιτεκτονική

 

Παρακάτω, μάς αποκαλύπτουν τα χαρακτηριστικά του blast module που θα κάνουν τα παιδιά να μην «ξεκολλάνε» από τα εργαστήρια και μάς εξηγούν πώς κατόρθωσαν να συνδυάσουν την ορολογία και τις σύνθετες τεχνικές με στοιχεία ψυχαγωγίας και καλλιέργεια τόσο της ομαδικής όσο και της ατομικής ταυτότητας. Ακόμα, ο Βασίλης Χρυσανθακόπουλος μάς συστήνει τη νέα πίστα του διαγωνισμού First® Lego® League και ανοίγει τα χαρτιά του για τις μελλοντικές δράσεις της blast.

 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ τη Συνέντευξη της Μαριάννας  Λαζάρου  στο www.kabusiness.gr

 

Τον Οκτώβριο ετοιμάζεστε να παρουσιάσετε στην Ελλάδα το πρωτοποριακό blast module, ένα πρόγραμμα που συνδυάζει τη ρομποτική με την αρχιτεκτονική. Πώς προέκυψε η ιδέα και σε ποιους απευθύνεται;

 

Μαρίνα Σταμπολή: Το blast module είναι ένα πρόγραμμα της blast (Build and Learn Art • Science • Technology) που απευθύνεται σε παιδιά 8-12 ετών. Συνδυάζει τις αρχές της αρχιτεκτονικής σύνθεσης με τη δημιουργικότητα, την οργανωμένη σκέψη, την επικοινωνία και την ομαδικότητα. Το υλικό στο οποίο βασίζεται το μάθημα είναι τα τουβλάκια LEGO®.

 

Η ιδέα προέκυψε κατά τη διάρκεια της μελέτης του moraitis blast lab, του χώρου στον οποίο θα πραγματοποιούνται οι περισσότερες δράσεις της blast. Μου ζητήθηκε από τον Βασίλη Χρυσανθακόπουλο και τη Σχολή Μωραΐτη να σχεδιάσω το moraitis blast lab, αφού είχαμε προηγουμένως συνεργαστεί για το 1ο International Robot Maker Day, αλλά και για τη δημιουργία της ταυτότητας της blast. Μέσα λοιπόν από συζητήσεις για design, αρχιτεκτονική, ρομπότ, LEGO, εκπαίδευση, προέκυψε εντελώς φυσικά η ιδέα του blast module.

 

Διαπιστώσαμε, ότι η ρομποτική και η αρχιτεκτονική ταυτίζονται ως προς τα εκπαιδευτικά τους οφέλη και όχι μόνο! Διέπονται και από την ίδια λογική, την ίδια φιλοσοφία. Δημιουργήσαμε ένα εντελώς καινοτόμο πρόγραμμα, εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική, αλλά που δεν περιορίζεται μόνο σε αυτήν. Έτσι, λοιπόν, αποφασίσαμε να εντάξουμε την αρχιτεκτονική στις δραστηριότητες της blast. Χρησιμοποιούμε την αρχιτεκτονική, όπως και τη ρομποτική σα μέσο για να εξασκήσουμε τη δημιουργική σκέψη, την ομαδικότητα και την οργάνωση. Οι μαθητές, μέσα από το παιχνίδι, διευρύνουν τους ορίζοντές τους, αποκτώντας ταυτόχρονα γνώσεις στην επιστήμη, την τεχνολογία και την τέχνη.

 

Βασίλης Χρυσανθακόπουλος: Όλο αυτό προέκυψε εντελώς αβίαστα. Το blast module ήταν η φυσική συνέχεια μιας πορείας ετών. Ήταν η αγάπη μου για την αρχιτεκτονική που με ώθησε, πριν 16 χρόνια, να ανακαλύψω ξανά τα τουβλάκια LEGO και αυτή που μου έδωσε όλες τις βάσεις του design για να προχωρήσω στην ενσωμάτωση της κίνησης και της διαδραστικότητας στις δημιουργίες μου. Είναι, λοιπόν, σα να κλείνει ένας τεράστιος δημιουργικός κύκλος και να ξεκινά κάτι ακόμα πιο υποσχόμενο, αλλά αυτή τη φορά με τους κατάλληλους ανθρώπους δίπλα μου.   

 

 

Τι αλλαγές έχει επιφέρει η χρήση των ρομπότ στον τομέα της αρχιτεκτονικής; Πόσο σημαντική είναι η συμπόρευση αυτών των δύο;

 

Μ.Σ.: Η χρήση των ρομπότ και γενικά των νέων τεχνολογιών έχει αλλάξει δραματικά την αρχιτεκτονική και κυρίως τον τομέα της κατασκευής. Η δυνατότητα προκατασκευής και εκτύπωσης οποιουδήποτε όγκου με τρισδιάστατους εκτυπωτές σε διάφορα υλικά απελευθερώνει το σχεδιασμό. Πλέον, είναι δυνατή η κατασκευή οργανικών μορφών με πολύ μεγαλύτερη οικονομία, όσον αφορά στο χρόνο κατασκευής και τα υλικά, συγκριτικά με παραδοσιακούς τρόπους κατασκευής. Είναι γεγονός ότι η τρισδιάστατη εκτύπωση βρίσκεται ακόμα σε πρώιμα στάδια. Στο πολύ κοντινό μέλλον, δε θα υπάρχει ανάγκη για σκαλωσιές ή για οικοδόμους, αφού drones ή ρομποτικοί βραχίονες θα μπορούν να τοποθετούν τυπωμένα κομμάτια και να τα συναρμολογούν απευθείας πάνω στο κτίριο, με λιγότερες κατασκευαστικές αστοχίες και μεγαλύτερη ταχύτητα.

 

Σε καθημερινή βάση πλέον χρησιμοποιούνται αισθητήρες, αυτοματισμοί, συστήματα έξυπνων κτιρίων, ακόμα και σε κτίρια μικρής κλίμακας. Η ρομποτική τεχνολογία συμβάλλει στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, στην άνεση του χρήστη, στην ασφάλεια.

 

Επομένως, σε πρώτο στάδιο, η ρομποτική εξελίσσει το σχεδιασμό, απελευθερώνοντας τις δυνατότητες του αρχιτέκτονα. Κατόπιν την κατασκευή, μειώνοντας το κόστος και αυξάνοντας την ταχύτητα, και τελικά τη λειτουργία των κτιρίων, αυξάνοντας την απόδοσή τους.

 

Β.Χ.: Τον Αύγουστο ταξίδεψα στη Δανία για να παρουσιάσω τα προγράμματα της blast και του moraitis blast lab. Βίωνα καθημερινά τον τρόπο με τον οποίο ο αυτοματισμός και η ρομποτική έχουν ενσωματωθεί στη λειτουργία των σύγχρονων κτιρίων. Για παράδειγμα, η εξωτερική επιφάνεια του LEGO Innovation House μεταμορφωνόταν διαρκώς κατά τη διάρκεια της ημέρας προκειμένου να διαχειριστεί με τον βέλτιστο τρόπο τις περιβαλλοντικές συνθήκες και να γίνεται πιο λειτουργικό στο εσωτερικό του. Αντίστοιχα, στη Σιγκαπούρη βίωσα την απόλυτη δύναμη της ρομποτικής και του αυτοματισμού, όταν ποτέ δεν ένιωσα να περιμένω ανελκυστήρα στο Marina Bay Sands, ένα ξενοδοχείο 57 ορόφων, 2.500 δωματίων  και με περισσότερους από 25.000 επισκέπτες καθημερινά.

 

 

Πώς κατορθώσατε να προσαρμόσετε ένα τόσο απαιτητικό πρόγραμμα όσο αυτό στις δυνατότητες τόσο νεαρών ηλικιών;

 

Μ.Σ.: Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε εξαρχής με βάση τις δυνατότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας, οι οποίες είναι κάθε άλλο παρά περιορισμένες! Τα παιδιά απορροφούν τις γνώσεις ταχύτατα, η φαντασία τους δουλεύει στο μέγιστο βαθμό και η αντίληψή τους είναι σε υψηλά επίπεδα.

 

Σκοπός μας είναι να θέτουμε τον πήχυ πάντα ψηλά και να βάζουμε δύσκολους στόχους. Κρίνοντας από το αποτέλεσμα, τα παιδιά πάντα ανταποκρίνονται και μας εκπλήσσουν. Επιπλέον, μέσα από το παιχνίδι, οι δύσκολες έννοιες αφομοιώνονται ευκολότερα. Το συγκεκριμένο μάθημα δεν αποσκοπεί στη συγκέντρωση γνώσεων, αλλά στην αφομοίωση εννοιών και δεξιοτήτων. Σίγουρα τα παιδιά θα μάθουν νέα πράγματα, αλλά, κυρίως θα μάθουν τον τρόπο να μαθαίνουν, να χρησιμοποιούν το μυαλό τους δημιουργικά, να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους και να θέτουν στόχους.

 

Βγαίνοντας από το εργαστήριο τι επιδιώκετε να έχουν φέρει εις πέρας τα παιδιά;

 

Μ.Σ.: Προτεραιότητά μας είναι τα παιδιά να αγαπήσουν αυτό που κάνουν! Να βγουν από το εργαστήριο και να είναι περήφανα για τις δημιουργίες τους, να βιάζονται να τις δείξουν στους φίλους τους! Να αισθάνονται ότι έχουν πετύχει κάτι και ότι έχουν εξελιχθεί μέσα από αυτή τη διαδικασία.

 

Πέρα από αυτό, στόχος μας είναι, μετά από κάθε μάθημα, να έχουν κατανοήσει κάτι καινούριο, να έχουν συνδυάσει γνώσεις, να έχουν συνεργαστεί μεταξύ τους. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, τα παιδιά θα κληθούν να  σκεφτούν μια ιδέα, να την υλοποιήσουν, να την παρουσιάσουν, να την κρίνουν και να την βελτιώσουν. Με λίγα λόγια, θα βιώσουν ολόκληρη την αρχιτεκτονική διαδικασία, παίζοντας το ρόλο του αρχιτέκτονα, του πελάτη, του κατασκευαστή.

 

Ποια στοιχεία του προγράμματος πιστεύετε ότι θα κεντρίσουν περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών;

 

Μ.Σ.: Σίγουρα κάθε δραστηριότητα που περιλαμβάνει χτίσιμο με LEGO® ενθουσιάζει όλα τα παιδιά. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν περιοριζόμαστε σε αυτό! Το μάθημα περιλαμβάνει σενάρια που θα πρέπει να αποτυπωθούν στο χτίσιμό τους και αυτό θα λειτουργήσει σαν αφορμή για να εμπνευστούν. Μπορεί να φτιάξουν ένα σπίτι για τον αγαπημένο τους ήρωα, μια πόρτα από την οποία μπαίνεις στη νεραϊδοχώρα, μια πόλη σε κάποιον άγνωστο πλανήτη.

 

Τα παιδιά θα αντιμετωπίσουν επίσης μικρές προκλήσεις, που θα τους δώσουν κίνητρο να φτιάξουν κάτι πιο ψηλό, πιο απλό, πιο στέρεο, θα κληθούν να ξεπεράσουν τον εαυτό τους αλλά και να ανακαλύψουν τα όρια της κατασκευής.

 

Β.Χ.: Ένας από τους λόγους για τους οποίους επιμένω στην χρήση LEGO® στα μαθήματα ρομποτικής και αρχιτεκτονικής είναι, ότι πέρα από την αναμφισβήτητη αξία τους ως εκπαιδευτικό υλικό, τα περισσότερα παιδιά έχουν ήδη κάποια από αυτά τα υλικά που χρησιμοποιούμε στο σπίτι τους. Η δυνατότητα να μπορούν να αξιοποιούν όσα μαθαίνουν μαζί μας στο δικό τους δωμάτιο, να μεταφέρουν τους πειραματισμούς στο δικό τους “μυστικό” εργαστήρι και στη συνέχεια, να επιστρέφουν στο μάθημα με ακόμα μεγαλύτερη διάθεση για νέες αναζητήσεις, αποτελεί ισχυρή απόδειξη ότι αυτό που κάνουμε έχει αξία για τα παιδιά και το μέλλον τους.

 

 

Ποια είναι τα οφέλη που αποκομίζουν τα παιδιά από τη συμμετοχή σε τέτοιου είδους δραστηριότητες; Τι θα απαντούσατε στους «ρομποσκεπτικιστές» εάν σας ρωτούσαν «Μα, καλά, όλα τα παιδιά αρχιτέκτονες ή μηχανικοί πρέπει να γίνουν»;

 

Μ.Σ.: Σκοπός του προγράμματός μας δεν είναι σε καμία περίπτωση να εκπαιδεύσουμε αρχιτέκτονες ή μηχανικούς. Οι μαθητές μπορεί αργότερα στη ζωή τους να ακολουθήσουν αυτό το επάγγελμα, όμως αυτός δεν είναι ο σκοπός μας. Τα οφέλη που θα αποκομίσουν τα παιδιά είναι γενικότερα, και αφορούν την εξέλιξή τους ως προσωπικότητες.

 

Βέβαια,τα παιδιά θα γνωρίσουν σχεδιαστικές μεθόδους, τρόπους κατασκευής, στοιχεία στατικής, εργαλεία, ορολογία και πολλά άλλα στοιχεία απαραίτητα για κάθε αρχιτέκτονα. Αυτά, όμως, θα αποτελέσουν την «αφορμή», για να ανακαλύψουν την ουσία της αρχιτεκτονικής σκέψης.

 

Μέσω του μαθήματος, θα μάθουν να οργανώνουν τη σκέψη τους και να λειτουργούν συστηματικά. Θα είναι σε θέση να παρουσιάζουν τις ιδέες τους και να τις υποστηρίζουν μέσω επιχειρηματολογίας. Θα προσπαθούν να εστιάζουν στην ουσία και όχι στην επιφάνεια, να αμφισβητούν τα στερεότυπα και να καινοτομούν, να προτείνουν νέες ιδέες. Πρόκειται για αξίες που είναι χρήσιμες σε όποιο επάγγελμα κι αν ακολουθήσουν στο μέλλον, αλλά και στην καθημερινή τους ζωή.

 

Σε ποιους άλλους τομείς αναμένεται τα επόμενα χρόνια να φέρει την επανάσταση η ρομποτική; Έχετε ήδη σκεφτεί για το μέλλον και κάποιο άλλο συνδυαστικό πρόγραμμα ρομποτικής για παιδιά;

 

Β.Χ.: Η ρομποτική βρίσκεται παντού. Δε χρειάζεται να αναφερθώ στα ρομποτικά επιτεύγματα στην ιατρική, τη βιομηχανική παραγωγή, την εξερεύνηση του διαστήματος και πολλούς άλλους τομείς. Ο εκτυπωτής ή το πλυντήριο που έχουμε σπίτι μας, τα αυτοκίνητα που παρκάρουν μόνα τους και φρενάρουν όταν αντιληφθούν επικίνδυνες συνθήκες και πολλά άλλα είναι μορφές ρομποτικής εφαρμογής που συναντάμε στην καθημερινότητά μας. Ένας από τους σκοπούς της blast είναι να προετοιμάσει τα παιδιά απέναντι σε αυτήν την ραγδαία “επέλαση των ρομπότ”. Να αντιληφθούν ότι αυτή η “επανάσταση” είναι μια σαφής πρόκληση για να δημιουργήσουν ένα υπέροχο μέλλον για την ανθρωπότητα.

 

Στην blast υπάρχουν άπειρες ιδέες για μελλοντικά προγράμματα που συνδυάζουν την ρομποτική με διάφορους τομείς, τεχνολογίες και επιστήμες. Σύντομα θα δώσουμε τη δυνατότητα στους μαθητές μας να εμβαθύνουν στο μαγικό κόσμο του 3D printing. Θέλουμε να κατανοήσουν τη δύναμη που μπορούν να έχουν στα χέρια τους. Να καταλάβουν, ότι μπορούν να δημιουργήσουν ό,τι θέλουν, χρησιμοποιώντας το μυαλό τους, τη γνώση τους και τα κατάλληλα εργαλεία χωρίς καν να χρειάζεται να περιμένουν από τους άλλους. 

 

 

TRASH TREKονομάζεται η νέα πίστα του διαγωνισμού FirstLegoLeague, την οποία και παρουσιάζει η blast κάθε Σάββατο το διάστημα 5-19 Σεπτεμβρίου στο McArthurGlenn στην Αθήνα. Τι ακριβώς μπορεί να δει κανείς εκεί;

 

Β.Χ.: Με τη συνδρομή της eduACT, η blast και το moraitis blast lab παρουσίασαν πρώτοι στην Αθήνα τη νέα πίστα “TRASH TREK” του παγκόσμιου διαγωνισμού FIRST® LEGO® League. Οι επισκέπτες μας στο εκπτωτικό χωριό McArthurGlen στα Σπάτα ενθουσιάστηκαν. Πέρα από τα παιδιά, που με ανυπομονησία δοκίμαζαν κάθε λειτουργικό μέρος της πίστας, είναι χαρακτηριστικό ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί εντυπωσιάστηκαν από την υψηλή ποιότητα και την πολυπλοκότητα των δοκιμασιών της. Τους φαινόταν σχεδόν απίστευτο το γεγονός ότι παιδιά 9 έως 16 ετών καταφέρνουν να δημιουργήσουν ρομπότ με τόσο πολλές δυνατότητες. Και όμως, για μία ακόμα χρονιά, περιμένουμε 233.000 παιδιά από 80 χώρες στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, να μας καταπλήξουν με τις επιδόσεις τους.

 

Από τα μέσα του Οκτώβρη, το moraitis blast lab θα λειτουργήσει ως coaching center, σε συνεργασία με την eduACT, για όλες τις ομάδες που θα αναζητήσουν κατευθύνσεις και καθοδήγηση για την συμμετοχή τους στον διαγωνισμό.

 

Πέρα από την πίστα, οι μικροί και μεγάλοι επισκέπτες της δράσης του moraitis blast lab στο McArthurGlen έχουν την δυνατότητα να δουν και να παίξουν με περισσότερα από 35 διαδραστικά ρομπότ, να μάθουν να προγραμματίζουν, να χτίσουν αλλά και να ανταλλάξουν τις απόψεις τους γύρω από τον κόσμο της ρομποτικής, της αρχιτεκτονικής και της εκπαίδευσης.  

 

 

Η νέα σχολική χρονιά σε λίγο ξεκινά! Ποια είναι τα σχέδια της blast για τη νέα περίοδο; Τι να περιμένουμε από συνεργασίες και νέα projects;

 

Β.Χ.: Αυτή η σχολική χρονιά ξεκινά με μια εκρηκτική συνεργασία μεταξύ της blast και της Σχολής Μωραΐτη. Το moraitis blast lab είναι ένας υπερσύγχρονος εκπαιδευτικός πολυχώρος, τα προγράμματα του οποίου απευθύνονται σε μαθητές όλων των σχολείων. Ο βασικός κορμός των προγραμμάτων του αποτελείται από τους ανεξάρτητους κύκλους μαθημάτων blast robotics design (εκπαιδευτική ρομποτική, για παιδιά 8-16 ετών) και blast module (αρχιτεκτονική, για παιδιά 8-12 ετών), ενώ σταδιακά θα λειτουργήσουν πολλά παράλληλα προγράμματα όπως το blast open (σχολικές εκδρομές στο moraitis blast lab), το coaching center, στο οποίο ήδη αναφερθήκαμε,  τα blast play και mini play (team building και storytelling activities αντίστοιχα) και άλλα.  Οι εγγραφές στο moraitis blast lab ήδη άρχισαν και τα προγράμματα ρομποτικής και αρχιτεκτονικής με LEGO απογειώνονται στις 12 Οκτωβρίου.

 

Σύντομα η blast θα εγκαινιάσει και το πρώτο της blast point σε συνεργασία με το Athener Schule, το οποίο θα απευθύνεται αποκλειστικά στους μαθητές του σχολείου.

 

Επίσης, θα συνεχίσουμε να ενδυναμώνουμε τη συνεργασία μας με την eduACT σε πάρα πολλά επίπεδα. Η blast και η eduACT είναι δύο σαφώς πρωτοποριακοί οργανισμοί στον χώρο της εκπαίδευσης. Και οι δύο μοιράζονται παρόμοια φιλοσοφία και κοινά οράματα, ενώ ταυτόχρονα είναι τόσο διαφορετικοί στη μεθοδολογία της λειτουργίας τους, με αποτέλεσμα να έχουν άπειρα πεδία για να δρουν συμπληρωματικά προς τις ίδιες ακριβώς κατευθύνσεις. Απτό παράδειγμα συνιστά το πρόσφατο summer “Sea, Sun, Fun and Robotics Camp” στη Χαλκιδική, του οποίου την οργάνωση ανέλαβε η eduACT, ενώ το πρόγραμμα ρομποτικής η blast και στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.

 

10 Χρόνια ka-business.gr … και συνεχίζουμε!!!
11 Απριλίου του 2011, βγήκε στον διαδικτυακό αέρα το ka-  αναπτύχθηκε στην «καρδιά» της οικονομικής κρίσης. Ο ΣΤΟΧΟΣ ήταν ένας. Να δίνει βήμα, σε όλες του τις...

Το ka-business.gr προτείνει

Ο Κώστας Γιαννόπουλος στο web tv ka-business.gr
Μία αποκαλυπτική συνέντευξη από καρδιάς παρέθεσε ο  Πρόεδρος του οργανισμού "Χαμόγελο του Παιδιού "  Κώστας Γιαννόπουλος, στην Δημοσιογράφο Ραλλιώ Λεπίδου. Ο Άνθρωπος που με την...
Κωρονο-χρέη: Αρχίζουν οι ρυθμίσεις έως και σε 72 δόσεις
Ανοίγει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων υπαγωγής στη ρύθμιση των χρεών της πανδημίας έως και σε 36 άτοκες δόσεις ή
Καλαφάτης: “Ο κ. Τσίπρας μάλλον βρίσκεται σε μια άλλη πόλη. Τα έργα γίνονται, τρέχουν, προχωρούν»
”Ο κ. Τσίπρας μάλλον βρίσκεται σε μια άλλη πόλη. Του υπενθυμίζω ότι είναι στη Θεσσαλονίκη. Τα έργα γίνονται, τρέχουν, προχωρούν», υπογράμμισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Ο Κώστας Γιαννόπουλος στο web tv ka-business.gr
Μία αποκαλυπτική συνέντευξη από καρδιάς παρέθεσε ο  Πρόεδρος του οργανισμού "Χαμόγελο του Παιδιού "  Κώστας Γιαννόπουλος, στην Δημοσιογράφο Ραλλιώ Λεπίδου. Ο Άνθρωπος που με την...
Κωρονο-χρέη: Αρχίζουν οι ρυθμίσεις έως και σε 72 δόσεις
Ανοίγει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων υπαγωγής στη ρύθμιση των χρεών της πανδημίας έως και σε 36 άτοκες δόσεις ή
Καλαφάτης: “Ο κ. Τσίπρας μάλλον βρίσκεται σε μια άλλη πόλη. Τα έργα γίνονται, τρέχουν, προχωρούν»
”Ο κ. Τσίπρας μάλλον βρίσκεται σε μια άλλη πόλη. Του υπενθυμίζω ότι είναι στη Θεσσαλονίκη. Τα έργα γίνονται, τρέχουν, προχωρούν», υπογράμμισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών...